En historia om förälskelsen som varade en natt.

Jag hade hans skrivbok i knäet och hans penna i handen. Jag försökte läsa hans historia trots mina vinglande ögon. Hans skrivstil var vacker. Jag fick en hård känsla i magen att det här vackra snart skulle ta slut och blev rädd för att bli bortglömd under hans gråa filthatt, så jag skrev mitt namn på hårdkartongen. Jag ville verkligen inte bli bortglömd. Han viskar "paint me a picture, you said you were good at it"i min kalla nacke med sina varma händer slutande mina skakande axlar så jag försökte. Otaliga slarviga motiv senare ställer jag mig upp och sätter mig bredvid honom. Trots de tunga vinhuvuden vi bär talar gentlemannen i honom och frågar mig om han får ge mig en kyss, men rädsla och tomhet fyller mig.

"No, I'm sorry"
"Why are you saying you're sorry?"
"I dont know, I'm sorry" 

Men jag visste.

"Can't you just talk to me all night"
"about what?"
"Everything, tell me your story"
"Well then we need to get comfortable"

Så han gav mig plats bredvid honom och slog ut sin arm. Sommarnattens kyliga vindar strök in i rummet när han berättade att han snart varit jorden runt. Hur han förlorade alla pengar i spanien och vaknade på gatan i Los Angeles. Han berättade om bilandet förbi Grand Canyon och sommarjobben som surflärare hemma i Avoca Beach. Jag kände hur mitt hjärta började storma av äventyrets väldiga lust och en längtan föddes. Jag ville se världen. Jag ville fylla album på album med bilder från jordens alla hörn och jag blev förälskad i idén av oss. Tillsammans. 

"now, tell me yours"

Trots mörkret försökte jag se honom. Gatulyktorna lös tillsammans med ivret i hans ögon och strykandes min kind berättade jag om bilresan genom Norge. Om drömmen och min längtan om Australien, världen och om att kunna surfa. Jag berättade om mitt hem och om hur mycket jag älskar havet. Om hur naturen ger mig liv och hur jag aldrig riktigt älskat någon.
Trots att jag inte hade en lika spännande historia verkade han intresserad. Han lovade att inte somna och strök mig igen över min kind. Jag älskade hur hans varma fingertoppar kändes och jag drömde trots att jag var vaken.  

I vår varma natt och tystnaden som följer tröttheten vände jag mig mot honom och lade pannan mot hans bröst. Värmen som spreds över hela mig, den värme som kom från honom och handen runt mitt huvud gjorde mig sömnig och precis innan mitt drömmande tillstånd och innan det vackra tog slut frågar jag "When I come to Australia, can I come visit you?". Jag känner mot min hjässa och hör hans lungor innan han med sömniga läppar svarar med en viskning och en liten rörelse för att komma lite närmare "I'll show you everything there is".

När jag vaknade av morgonkölden hade hans arm domnat, men ändå hade han låtit mig sova tryggt. Jag tog mina saker, lade en filt över hans axel och påväg genom dörren tittade jag tillbaka och såg jag hur han tryggt drog den omkring sig. Det var första gången jag blivit förälskad i en okänd man som jag såg för första och sista gången. 
 


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marigold

En plats med historier. Tankar. Längtan, vackra minnen och drömmar.

RSS 2.0