vad jag hoppas att framtiden ger mig, jag som varit så rädd för den.

Det är ett litet hus. Ett litet hus med ett lätt slitet yttre, målat i dess forna glans med vackra jordfärger. Dörren är smutsigt gul, med tunga järnhandtag. I dörren sitter ett litet runt fönster med en vacker grön färg. Gångjärnen låter använda när du trycker ner handtaget och öppnar dörren. Där inne är en helt annan värld.


Med vikta svanar och glasflaskor i färg, med egenstopade ljus & stora växter kliver du in i en värld där du är hemma, oavsett vem du är. Över tröskeln vet du att här inne är jag jag och ingen annan. Det är dovt inne i huset, men med stora fönster så du ser alla möjligheter.

I det här huset finns ett bibliotek där du som vill kan fly från det som jagar dig. Vackra bokryggar förgyller väggarna och blandas med objekt jag samlat på mig från alla äventyr jag varit på. Det finns historia i allt och det är här du imponeras och förstummas, det är här tårar blandas med skratt. Det är verklighet blandat med fantasi. Det är användt och organiserat och alla ting har sitt speciella användningsområde.
Det finns ett piano, inte för att jag själv ska spela, utan för att den som kan, ska känna att här bidrar denne med sitt.
Det finns en atelje. Med sitt höga tak finns inget stopp och med sina stora fönster visar den dig världen. Med vackra penslar och papper, med böcker som avslöjar sina hemligheter och med musik som visar dig vägen är detta en plats att skapa sin egen värld, så som man själv vill ha den.
I köket vet du att det alltid finns tid. Här inne blandas nya ideér med gamla vanor och är en plats att andas ut. Det är du, och din mat. Det är du och dina vänner. Det är du och tiden.


Jag som bor i det huset, är lärare i konst. Jag har lärt mig franska, befinner mig i Paris & mina elever är högskolestudenter. Jag bär det som faller mig in, vilket ofta blir i färg. Jag lever och andas, och är precis där jag vill vara. Stress är något jag lagt långt bakom mig, nu tar jag dagen som den faller mig i händerna.
De jag undervisar är intresserade och jag inspirerar dem. Jag visar dem en väg som de inte förr sett och vill lära sig. De älskar ämnet lika djupt som jag själv och ingenting hindrar oss från att gå den väg vi satt ut för oss.
Mina vänner från olika delar av världen hälsar på och berättar sina historier. De berättar att här kan de andas ut och för varje gång de varit här ristar de in sitt besök och skapar en historia.

Då jag somnar på kvällarna i ett sovrum fylld utav lugn och drömmar, vet jag att jag levt mitt liv & gjort det jag har önskat.
Då jag somnar på kvällarna vet jag att jag alltid följt mitt hjärta.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Marigold

En plats med historier. Tankar. Längtan, vackra minnen och drömmar.

RSS 2.0